Alla inlägg den 25 mars 2008

Av Evelina - 25 mars 2008 22:02

Jag är en person som måste vara sysselsatt jämt. Det finns alltid någonting som jag kan pilla med, trots att det egentligen inte behövs eller är det minsta viktigt. Varför? Vem är det jag försöker lura? Varför kan jag inte vara som alla andra och bara koppla av för en gångs skull?


På något sätt tror jag det gör mig lugn. Genom  att alltid ha något att göra lurar jag på sätt och vis mig själv eftersom jag därför har möjlighet att skjuta upp saker som är mindre roliga. Till exempel veckan före en tenta. Alla som har studerat inför en tenta vet att det inte är speciellt kul i längden att bara sitta och konstant råplugga. Vad gör man då istället för att slippa den träliga litteraturen för en stund? Jo, man plockar fram dammsugaren eller något annat "skojigt" och städar hela hemmet tills det är skinande rent överallt. Genom att ersätta det tråkigaste tänkbara med något annat (som faktiskt ju behövs göra!), dämpar man effektivt sitt dåliga samvete.


Faktum kvarstår dock. Varför har jag så svårt att slappna av? Att inte göra ett piss i fem minuter skulle vara som värsta tortyren för mig. Kan det möjligtvis bero på stress? Äh, ingen idé att försöka skylla ifrån mig. Än en gång; vem är det jag försöker lura egentligen?



Ovido - Quiz & Flashcards